Ostatnimi etapami procesu tworzenia komunikacji zewnętrznej jest monitoring działań i ewaluacja wyników. Aby móc finalnie odpowiedzieć sobie z zespołem, jak się udała kampania społeczna należy wiedzieć, jaki był cel i szacowane wyniki. W trakcie procesu działania właściwego, kiedy kampania społeczna już jest dostępna dla odbiorców, należy monitorować kilka kluczowych, wybranych wskaźników. Ocena oparta na danych jest konstruktywnym feedbackiem. Bez liczb, faktów i statystyk analiza nie ma racji bytu. Ocena bez raportów i wskaźników pozostaje tylko emocjonalną, subiektywną perspektywą zbioru ludzi.
Co warto mierzyć?
- liczbę i rodzaj publikacji (rodzaj medium),
- zasięg publikacji/postów (AVE),
- liczbę reakcji, udostępnień i komentarzy,
- zasięg kampanii sponsorowanych,
- liczbę nowych obserwujących,
- cel bezpośredni (np. liczba podpisów pod petycją, liczba osób biorących udział w szkoleniu).
Po zebraniu danych i finalnym etapie kampanii społecznej przychodzi czas na ewaluację projektu. Z doświadczenia Propsy PR wiemy, że najbardziej cenna ewaluacja powinna dotyczyć projektów, a nie ludzi. Członkom zespołu warto dawać konstruktywny feedback na bieżąco podczas prowadzenia kampanii społecznej, natomiast moment zakończenia projektu jest dobrą okazją do podsumowania całości działań, która ma być refleksją i wnioskami na przyszłość, a nie dawaniem feedbacku do poszczególnych osób. Jak sensownie ewaluować projekty komunikacyjne. W oparciu o nasze doświadczenie i bazując na modelu coachingowej informacji zwrotnej POP autorstwa Grupy SET proponujemy rozwiązanie, które pomoże w zespołach poddać analizie przebieg i efekt kampanii społecznych. Poniżej tabelka, którą warto się posiłkować podczas spotkania całego zespołu projektowego zarówno na końcowym etapie działania, jak i w trakcie realizacji kampanii.