21-04-2022
Dla nich ważna jest praktyczna wiedza i nauka pracy w grupie, a nie tylko wyniki z matur. Fundacja Zwolnieni z Teorii ogłosiła wyniki ogólnopolskiego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023, w którym wyróżniono 411 szkół z całego kraju stawiających na wzmacnianie kompetencji miękkich uczniów. Wygrała szkoła z Siemianowic Śląskich. W rankingu są jeszcze placówki z m.in. Katowic, Bielsko-Białej i Bytomia.
• wzrasta liczba szkół wspierających młodzież w rozwijaniu kompetencji społecznych i miękkich, wynika z Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023
• ekspert edukacji praktycznej zauważa pozytywną zmianę w polskim systemie oświaty w kierunku uczenia praktycznych umiejętności tj. praca w grupie
• problemy psychiczne młodzieży i braki kadrowe w szkołach stanowią jedne z głównych wyzwań w dziedzinie edukacji
Ogłoszono Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2023. Pierwsze miejsce na ponad 400 szkół z całego kraju zdobyło III Liceum Ogólnokształcące z Zespołu Szkół MERITUM im. Piotra Kołodzieja z Siemianowic Śląskich. W czołówce znalazły się szkoły ze Szczecina, Warszawy i Lubina. Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 21 kwietnia podczas Wielkiego Finału, który zgromadził ponad 3,5 tys. osób zainteresowanych edukacją praktyczną, działaniami społecznymi i przygotowaniem młodych do wejścia na rynek pracy na Torze Służewiec w Warszawie.
To jedyny ranking w Polsce, który klasyfikuje szkoły ponadpodstawowe nie po wynikach matur, lecz na podstawie realnych osiągnięć, zaangażowania szkół we wspieranie rozwoju uczniów kształtujących kompetencje przyszłości tzw. 4K, czyli krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Dlaczego to ważne? Organizatorzy rankingu podkreślają, że są to umiejętności niezbędne do budowania dobrostanu psychicznego młodzieży oraz budowania w nich sprawczości. Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że coraz więcej najmłodszych Polaków dokonuje prób samobójczych. W 2022 r. odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osób do 18. roku życia. Eksperci alarmują, że młodzi ludzie czują się samotni, a nawet izolowani. Oprócz sytuacji domowej, na takie stany często wpływ ma również szkoła.
– Z rozmów z uczniami wynika, że wiele szkół koncentruje się głównie na nauczaniu i wynikach maturalnych. Niestety, stara metoda „zakuj, zdaj i zapomnij” nadal funkcjonuje. Szkoły wyróżnione w rankingu Zwolnionych z Teorii szukają nowej drogi. Dzięki działaniu społecznemu młodzież z tych szkół nie tylko wzmacnia siebie, ale też uczy się reagować na szybko zmieniający świat i z łatwością odnajdzie się na rynku pracy – mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes fundacji Zwolnieni z Teorii.
Przygotowanie młodych do wejścia na rynek pracy
Potwierdzają to pracodawcy, którzy szczególnie cenią pracowników kreatywnych i zwinnych w obliczu wielu czynników zewnętrznych, które dotykają społeczeństwo. Jak sytuację młodych na rynku pracy ocenia ekspertka? – Patrząc na rynek pracy widzimy, że wkracza na niego zupełnie nowa generacja pracowników. To młode, ambitne osoby, które wiedzą czego chcą, choć przyszło im stawiać pierwsze zawodowe kroki w niestabilnym i wymagającym środowisku. Dla pracodawców zawsze jednak ważne będą kompetencje, które uczestnicy olimpiady Zwolnieni z Teorii zdobywają dzięki realizacji swoich projektów społecznych. Umiejętność zarządzania czasem, komunikatywność, praca w grupie, autoprezentacja – to tylko jedne z wielu kompetencji uczniów, które sprawią, że w oczach rekruterów będą oni cennymi kandydatami, którzy mogą liczyć na większy wybór ofert zatrudnienia czy wyższe wynagrodzenie – mówi Aleksandra Skwarska, PR, CRS i Content Marketing Menedżerka w Pracuj.pl.
Jak powstaje ranking?
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział od września do kwietnia w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Zadaniem młodzieży jest organizowanie prawdziwych projektów społecznych zmieniających ich otoczenie i życie społeczności na lepsze. Jak mówią nauczyciele, ten rok był dla nich intensywny. Zwiększona liczba uczniów w szkole oznaczała więcej pracy również w projektach społecznych. – Z dumą spoglądam na uczniów klas starszych, którzy w pełni samodzielnie realizowali swoje projekty, podejmowali ciekawe zadania, stawali na wysokości zadania. Młodzież rozumie, że realizując projekty, buduje swoje doświadczenia, stawia pierwsze kroki na rynku pracy, wie, że olimpiada naprawdę ma sens – mówi Barbara Niemiec-Falkus z LO w Zespole Szkół MERITUM w Siemianowicach Śląskich. Jak mówi, w tym roku trzy zespoły w jej szkole uczniów z Ukrainy z powodzeniem zrealizowały swoje projekty, co stanowi wielki powód do dumy. – Mądre wspieranie uczniów zawsze jest wyzwaniem. Bardzo ważne jest, żeby być obok i pomóc wtedy, gdy jest to konieczne, służyć radą, ale nie wyręczać w działaniu. Proponować, nie narzucać. Obserwować i dać swobodę działania, nawet jeśli coś może nie wyjść. Projekty uczą pokory. Nie zawsze plany można zrealizować w 100%, czasem trzeba je zmodyfikować, czasem wyciągnąć wnioski na podstawie popełnionych błędów. Ważne, by nauczyciel na to wszystko „pozwolił”, nie narzucał swoich rozwiązań. Jeśli ktoś potrafi w ten sposób postępować, wspieranie nie będzie trudne – dodaje Barbara Niemiec-Falkus.
Z województwa śląskiego ponad 60 szkół znalazło się w rankingu. Najwyższe noty uzyskało III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” w Siemianowicach Śląskich (1 miejsce), IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach (15 miejsce) oraz VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej (19 miejsce). Łącznie prawie 960 finalistów z naszego województwa pracowało w zespołach realizując łącznie własne projekty społeczne.
Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Relacja z finału znajduje się na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie YouTube. Fundację Zwolnieni z Teorii wspierają m.in. Allegro, ING Bank Śląski, Grupa Pracuj i Google.org.