14-10-2024
Młodzi mają doświadczenie w nauczaniu, ale nie planują zostawać nauczycielami – Raport ‘Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej’
Zaledwie 4% młodych Polaków widzi zawód nauczyciela jako swoją wymarzoną karierę, choć aż 81% ma doświadczenie w nauczaniu. Kluczowym wnioskiem z nowego raportu Fundacji Teach for Poland, opracowanego we współpracy z Fundacją Stocznia, nie jest brak chęci młodych ludzi do bycia nauczycielami, ale brak odpowiednich warunków, które przyciągnęłyby nowe talenty do edukacji. Raport swoją premierę ma 14 października – w Dzień Nauczyciela. Eksperci i ekspertki apelują, by dyskusja o zmianach w systemie edukacji wykraczała poza obecną pragmatykę zawodową i skupiała się na projektowaniu profesji, która stanie się atrakcyjna dla przyszłych generacji.
17-06-2024
Kształcimy ludzi, którzy boją się popełniać błędy – wyniki raportu wśród uczniów
Popełnianie błędów świadczy o byciu niemądrym, a stawianie sobie celu jest równoznaczne z mówieniem o ocenach. To wnioski, które zwracają uwagę w badaniu “Mogę wszystko. Co na to współcześni uczniowie”. W ostatnim tygodniu tego roku szkolnego Fundacja Teach for Poland publikuje raport z pierwszego pilotażowego badania dzieci i młodzieży, którego celem było zmierzenie kompetencji związanych z poczuciem możliwości – nastawieniem, że wszystko jest możliwe.
14-05-2024
Uczniowie potrzebują nowej generacji nauczycieli. Czy pokolenie Zet chce pracować w edukacji?
Ciężkie plecaki, pogłębiający się kryzys psychiczny uczniów, klasy pełne potencjału młodych ludzi, ale brakuje w nich nauczycieli. Taki obraz polskiej szkoły prognozuje w najbliższym czasie Fundacja Teach for Poland, która zauważa, że pokolenie Zet, dzisiejsi nastolatkowie i 20-latkowie, nie garną się do pracy w zawodzie nauczyciela. Na podstawie doświadczeń międzynarodowej sieci Teach for All, badań Komisji Europejskiej i własnego programu wśród polskich nauczycieli przygotowała rekomendacje, które mają zapewnić wyższy standard edukacji i zastrzyk nowej kadry do 2040 r.
13-02-2024Kto będzie uczył dzieci? Jest odpowiedź na braki kadrowe w edukacji
W całym kraju brakuje tysięcy nauczycieli, głównie matematyki, chemii, fizyki, przyrody, języka polskiego, języka angielskiego, nauczania początkowego oraz informatyki. Tymczasem w ławkach szkolnych siedzą m. in. przyszli lekarze, inżynierowie czy prawniczki. Kto będzie ich uczyć? Odpowiadając na te braki, Fundacja Teach for Poland chce wprowadzić do szkół nowe pokolenie nauczycieli: eduliderów. Wzorem europejskich rozwiązań prowadzą dwuletni program wzmacniający kompetencje liderskie przyszłych nauczycieli i otwierają rekrutację dla osób z innych branż i sektorów, dla których nauczanie jest pasją, i może być dodatkową lub nową pracą. Program ma wyłonić osoby, które będą gotowe podjąć pracę w szkołach publicznych w woj. wielkopolskim, mazowieckim lub małopolskim. Zgłoszenia są przyjmowane od 1 do 31 marca 2024 r., a start programu już od czerwca.
14-09-2023
Czy polska szkoła jest gotowa na asystentów międzykulturowych?
W Polsce 144 tys. dzieci potrzebuje szczególnego wsparcia. Są w kryzysie, po stracie bliskich, domów, a jednocześnie pełne talentów i potencjału do budowania dobrej przyszłości swojej i społeczeństwa. To dzieci uchodźców z Ukrainy, którym w integracji w szkołach pomagają asystenci międzykulturowi. Jednak ich praca jest bardzo trudna i pilnie potrzebuje systemowego wsparcia. O problemach asystentów i propozycjach rozwiązań opowiada raport Fundacji Teach for Poland.