Bądź ich inspiracją, czyli Nauczyciele Zwolnieni z Teorii – Propsy PR – pierwsza w Polsce agencja PR dla NGO i projektów społecznych

Bądź ich inspiracją, czyli Nauczyciele Zwolnieni z Teorii

17-05-2019

Już ponad stu nauczycieli ze szkół średnich z całej Polski wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole realizowane w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów, czego wynikiem jest poczucie realnej sprawczości u coraz większej liczby polskiej młodzieży. W związku z tym organizatorzy olimpiady zapraszają kolejnych, nowych nauczycieli z całej Polski do dołączenia do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii​, która będzie mogła korzystać z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org. Do grupy może zarejestrować się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy.

Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli ze szkół średnich edukujących przez praktykę. Urozmaicają oni tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych przeprowadzanych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Dzięki temu młodzież realnie wpływa na pozytywną zmianę w swoim otoczeniu, realizując m.in. takie projekty jak zorganizowanie cyklu szkoleń z języka migowego, zbudowanie drona badającego czystość powietrza czy kilkumetrowego pianina na użytek lokalnej społeczności. Dodatkowo młodzi ludzie rozwijają u siebie praktyczne kompetencje potrzebne na rynku pracy jak rozwiązywanie problemów, komunikacja czy przywództwo. Poprzez prawdziwe projekty uczą się zarządzania, pracy zespołowej, zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomocne przy szukaniu pracy lub rekrutacji na studia zagraniczne oraz rozbudzają w sobie moc do realizacji celów życiowych.

Obecnie już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez udziału nauczycieli. Wspierający opiekun w postaci nauczyciela, który inspiruje młodzież oraz z serdecznością i wiarą w ucznia towarzyszy przy realizacji projektu, powoduje że trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, pobudza swoją kreatywność, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. – Myślę, że bez nauczyciela nasz projekt nie zaszedłby tak daleko i nie zdobylibyśmy Złotego Wilka, nagrody za najlepszy projekt społeczny w Polsce. Najprawdopodobniej odpadlibyśmy gdzieś na jednym z etapów tworzenia projektu, gdyby nie jego zaangażowanie i mobilizowanie nas do działania. A nawet gdyby tak się nie stało, to nie udałoby się nam uniknąć wielu wpadek, związanych z historią i jej zawiłościami, gdyby nie jego wiedza i czujność. Projekt po prostu nie byłby tym, czym jest obecnie. Całą naszą grupą jesteśmy mu niezmiernie wdzięczni za pomoc. W pewnym sensie stał się również członkiem naszego zespołu – mówi Wojciech Szelestowicz, świeżo upieczony absolwent Technikum Informatycznego SCI w Szczecinie, który w ramach projektu społecznego „Burza nad Warszawą” stworzył grę planszową związaną z bohaterami Powstania Warszawskiego.

Jak widać wsparcie nauczycieli w realizacji projektów społecznych przez uczniów jest kluczowe. Dlatego Zwolnieni z Teorii wystartowali z kampanią „Bądź ich inspiracją” (film zrealizowany w ramach kampanii można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/R87iXZ_H77g) zachęcającą do wstąpienia do tej grupy innowacyjnych nauczycieli, którzy świadomi wyzwań współczesnej edukacji robią rzeczy przełomowe i nowoczesne. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Dla mnie był to niesamowity zastrzyk energii, przeżycie nowych doświadczeń i wzruszeń. Nie jest to z mojej strony żadna egzaltacja, tylko autentyczna radość z dokonań moich uczniów. Zbudowałam z nimi zupełnie nowy rodzaj relacji, momentami partnerski, ale jednocześnie budujący mój autorytet – podkreśla Urszula Deszcz, nauczycielka języka angielskiego w II Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy, która wspierała młodzież w realizacji m.in. takich projektów społecznych jak „KeepFit6”, rozpowszechniający wśród dzieci i młodzieży zdrowy tryb życia oraz ukazujący zagrożenia i konsekwencje wynikające z niewłaściwych nawyków czy „Przecież kultura nie gryzie!” w ramach którego zorganizowano cyklu koncertów w różnych miejscach na terenie Dębicy.

Bohaterami kampanii „Bądź ich inspiracją” jest trójka nauczycieli z różnych szkół w Polsce oraz ich uczniowie, finaliści olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ta trójka nauczycieli w 2018 roku dołączyła do pierwszego grona Nauczycieli Zwolnionych z Teorii i z chęcią wspierała młodzież w działaniu. Są to nauczyciele, którzy chcieli inspirować uczniów, wspomagać ich w momentach, w których oni tego potrzebowali, jednocześnie w razie potrzeby zostając ich tutorami przy projekcie. – Do tej pory współpracowaliśmy głównie z uczniami, stając się najbardziej popularną olimpiadą, w której udział bierze około 15 tysięcy uczestników rocznie. Nasze efektywne działania z młodzieżą zaczęli dostrzegać także nauczyciele, widząc że udział w Zwolnionych z Teorii umożliwia uczniom zdobycie kompetencji, które bardzo przydają się w życiu i gospodarce XXI wieku, a których nie mają możliwości nauczać na zwykłych lekcjach. Pozwoliło nam to na powołanie grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, w której wspieramy kolejnych nauczycieli i dajemy im narzędzia do efektywnej współpracy z młodzieżą. Im więcej nauczycieli Zwolnionych z Teorii, tym więcej realizowanych projektów społecznych przez młodzież. Dlatego celem kampanii jest zachęcenie nauczycieli z 300 szkół ponadpodstawowych w całej Polsce do dołączenia do grupy. Taka liczba nauczycieli pozwoli dotrzeć do nawet 10% młodych osób w szkołach średnich – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii.

W ramach grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii jej członkowie będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Może zacząć od roli inspiratora, który wspiera uczniów na początkowym etapie projektu. Może też realizować przykładowe scenariusze lekcji na podstawie przygotowanych przez organizatorów materiałów lub pełnić rolę eksperta, na przykład dla innych nauczycieli ze swojej szkoły. Do grupy może zarejestrować się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy. Zgłoszenia przyjmowane są do końca czerwca na: www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl. Partnerami grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl.

WRÓĆ

Chcesz się dowiedzieć, jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?

Pobierz bezpłatny Inspirownik