Młode, zdolne, przedsiębiorcze. Liderki pokolenia Z – Propsy PR – pierwsza w Polsce agencja PR dla NGO i projektów społecznych

Młode, zdolne, przedsiębiorcze. Liderki pokolenia Z

08-03-2023

Organizują wymianę ubrań w duchu zero waste, pokazują, że wygląd to nie wszystko w relacjach międzyludzkich oraz tłumaczą, jak zaplanować swoją przyszłość zawodową. Między innymi takie działania prowadzą młode kobiety w ramach programu „Mam swoje Alle”, którego celem jest wspieranie aktywności społecznej młodzieży. W Dniu Kobiet warto oddać głos aktywnym liderkom pokolenia Z oraz docenić ich inicjatywy. Jak zauważa organizator olimpiady Zwolnieni z Teorii, rośnie liczba młodych kobiet, które biorą sprawy w swoje ręce.

 

● Kobiety w Polsce są mniej aktywne zawodowo niż w innych krajach Unii Europejskiej, wynika z badań przeprowadzonych w 2020 r. według raportu „Poprawa sytuacji kobiet w zatrudnieniu”, opracowanego przez Konfederację Lewiatan w 2022 r.

● Według Fundacji Zwolnieni z Teorii rośnie liczba aktywnych społecznie młodych kobiet pokolenia Z, które tylko w tegorocznej edycji stanowią 66 proc. uczestników i uczestniczek największej olimpiady dla młodzieży w Polsce.

● Trwa program „Mam swoje Alle” stworzony przez fundację Zwolnieni z Teorii i Allegro, w którym 92 młodych ludzi, w tym 60 kobiet realizuje 15 projektów społecznych przy wsparciu mentorów i mentorek z Allegro.

 

Z raportu Konfederacji Lewiatan wynika, że tylko niecałe 68 proc. kobiet między 20 a 64 rokiem życia jest aktywnych zawodowo (dane za 2020 r.). To niski wynik w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, w których odsetek ten stanowi niecałe 72 proc. Zwiastunem pozytywnych zmian mogą być dane Fundacji Zwolnieni z Teorii, w których widać znaczący wzrost udziału młodych kobiet w angażowanie się w działania społeczne i rozwój osobisty. Do udziału w tegorocznej edycji olimpiady projektów społecznych zarejestrowało się blisko 11 tys. dziewczyn, co stanowi 66 proc. wszystkich uczestników i uczestniczek. Jak oceniają przedstawiciele fundacji – jest to dobra wróżba na przyszłość. Co robią młode kobiety pokolenia Z i na czym im zależy?

 

Nowe pokolenie liderek

Niektóre dziewczyny udzielające się społecznie postanowiły działać dla lepszego rozwoju przyszłego pokolenia. Jednymi z nich jest zespół ANGELstore2 z I Liceum Ogólnokształcącego im. Ziemi Kujawskiej z Włocławka, który działa, aby pokazać, że piękno to nie jest główny element budowania poczucia własnej wartości. Bez pozytywnej samooceny ciężko będzie się spełnić zawodowo, zauważa Marta Milewska, liderka projektu. Dziewczyny publikują treści edukacyjne na Instagramie czy TikToku oraz robią specjalne wzory na ubrania o ciałopozytywnowności. Jak mówią, chcą wspierać kobiety, jak i mężczyzn, którzy doświadczyli bodyshamingu (krytykowania i poniżania ze względu na ciało). — Pokazujemy, jak przeciwstawić się nierealistycznym ideałom piękna. Widzimy, że ludzie mają kompleksy, szczególnie młodzi, ponieważ social media są pełne perfekcyjnych zdjęć i upiększających filtrów. To przytłacza. Dlatego w planach mamy organizację warsztatów z psychologami — tłumaczy liderka.

 

Uwierzyć we własne możliwości

Co w dłuższej perspektywie daje młodym kobietom działanie społeczne? Jak zauważa Marta, działając dla innych, pomagają również sobie. Dodaje, że dzięki temu, że mogą się realizować, uwierzyły też w swoje umiejętności. Co więcej, z pomocą mentorów i mentorek z programu „Mam swoje Alle” młodzież ma szansę na dowiedzenie się więcej i zasięgnięcie wiedzy eksperckiej z obszarów tj.: e-commerce, user experience, design, innowacje, coaching i zarządzanie zespołem. To okazja dla nastolatek na odkrywanie nowych umiejętności w praktyce oraz skok w przyszłość dzięki doświadczeniu w CV.

Te aktywne i pomysłowe młode kobiety oraz wiele innych inicjatyw społecznych postanowiło wesprzeć Allegro w programie „Mam swoje Alle” realizowanym w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Jego celem jest rozwój przedsiębiorczości u nastolatków i nastolatek poprzez prowadzenie programu mentoringowego oraz wspieranie projektów, które zakładają zbiórki finansowe poprzez Allegro Lokalnie. Allegro ma ponad 20-letnie doświadczenie we wspieraniu zbiórek na cele charytatywne i społeczne, a także chętnie przekazuje tę wiedzę, aby rozwijać działania młodych ludzi. — Pokolenie Z jest zdolne, ciekawe świata i chce rozwijać swoje umiejętności przedsiębiorcze. Z doświadczenia wierzymy w mentoring, który jest skuteczną formą nauki i staramy się udostępniać ją młodym osobom angażując naszych ekspertów. Taka relacja opiera się na partnerstwie – mentor czy mentorka konsultuje bieżące działania młodych społeczników, a czasem też doradza w kwestii planów na przyszłość. Mentorzy z kolei mają niepowtarzalną szansę współpracy z młodzieżą, która często ma zupełnie inne spojrzenie na świat.— mówi Alicja Magowska, Allegro.

Zespoły, które zrealizują najciekawsze projekty będą walczyć o nagrody – Złote Wilki podczas Wielkiego Finału projektów społecznych, który odbędzie się już w kwietniu. Więcej o programie na stronie www.mamswojealle.pl.

 

żródła:  Konfederacja Lewiatan, „Poprawa sytuacji kobiet w zatrudnieniu”, 2022, https://lewiatan.org/polki-malo-aktywne-zawodowo/

WRÓĆ

Chcesz się dowiedzieć, jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?

Pobierz bezpłatny Inspirownik