Strategia to klucz – Propsy PR – pierwsza w Polsce agencja PR dla NGO i projektów społecznych

„Strategię to my mamy w głowie” – zdarza nam się czasem usłyszeć od przedstawicieli NGO’sów, kiedy rozmawiamy o priorytetowych celach ich obecności w social mediach. Kłopot w tym, że taką „strategię” każdy z członków zespołu rozumie inaczej – i odmiennie ją realizuje. A droga między celami statutowymi a komunikatami w mediach społecznościowych bywa wyboista i pełna zakrętów. O czym warto pamiętać ZANIM opublikujesz swój pierwszy (lub kolejny) post w social mediach?

Wróć do podstaw!

Publikowanie treści bez wcześniej ustalonej i dobrze zaplanowanej strategii będzie utrudniało odpowiedzenie na jedno z kluczowych pytań w kwestii komunikacji: jak oceniasz skuteczność swoich działań w kanałach SM. Potrzebujesz punktu odniesienia, który jasno określi, CO i JAK chcesz osiągnąć. I wcale nie chodzi o stu stronicowy dokument, pięknie wyglądający na półce i zbierający kurz (tzw. półkownik) — ale przemyślaną odpowiedź na strategiczne pytania:

  • dlaczego działamy w tych kanałach i komunikujemy do tych odbiorców?
  • w jakim celu do nich mówimy?
  • do kogo właściwie mówimy?
  • w jaki sposób chcemy ich zainteresować?
  • co chcemy im powiedzieć?

Krótko mówiąc, czego chcemy od komunikacji.

Zrób krok w tył i jeszcze raz spokojnie zastanów się, co chcesz powiedzieć odbiorcom swoich komunikatów. Jakie jest główne przesłanie twojej organizacji? O czym powinien usłyszeć cały świat? Jak brzmi idea, która cię nakręca i motywuje do działania? Niezależnie od obszaru twojej działalności, to przesłanie powinno być krótkie i klarowne, zrozumiałe dla wszystkich – a przy tym motywować do działania. Chronisz dziką przyrodę? Walczysz z uprzedzeniami wobec uchodźców_czyń i migrantów_ek? Organizujesz zajęcia sportowe dla dzieci? Jak brzmi twoja BIG IDEA?

Cele zawsze SMART

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a wielka zmiana – od tej najmniejszej. Do realizacji misji twojej organizacji przybliży cię realizacja poszczególnych celów – także tych, które wyznaczysz, planując komunikację w mediach społecznościowych. Twój cel to więcej darowizn od osób indywidualnych? Jakie kwoty i w jakim czasie powinny zostać pozyskane? Do kogo i w jaki sposób zwrócisz się o wsparcie?

Pamiętaj o ustaleniu konkretnych i mierzalnych celów twoich działań! Zaplanuj co chcesz osiągnąć, w jakim czasie i w jaki sposób. Skorzystaj z metody ustalania celów SMART – twój cel powinien być: sprecyzowany, mierzalny, atrakcyjny, realistyczny i terminowy.

Odbiorcy_czynie zawsze w centrum działań

Kto ma być odbiorcą_czynią twoich treści? Strategia „mówimy do wszystkich” rzadko kiedy się sprawdza. Sprecyzuj grupę docelową, jej demografię (wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania) i zbuduj persony (wybierz i opisz szczegółowo kilku_a modelowych klientów_ek z grupy docelowej, do których chcesz dotrzeć z komunikatem: kim jest, czym się interesuje, jakie jest jego_jej hobby, czego szuka w social mediach itp.). Pomoże ci to konstruować content, który będzie dopasowany do zainteresowań i wartości twojej grupy docelowej – przecież będziesz mówić do kogoś, kogo znasz prawie z imienia i nazwiska.

Nie musisz być wszędzie!

Budżet nie jest z gumy, a zasoby i czas pracy zespołu są ograniczone. Nie musisz być na każdym możliwym portalu w social mediach. Wybierz te kanały komunikacji, z których skorzysta zdefiniowana przez ciebie grupa docelowa. Pomyśl o swoich „mocach przerobowych” i wybierz te miejsca, którymi będziesz w stanie się zaopiekować z odpowiednią i równomierną częstotliwością.

Gipsowe filary komunikacji

Gdy wiesz już, do kogo, po co, jak często i w jakim celu będziesz publikować — czas na filary komunikacji. Wybierz dwa lub trzy główne obszary komunikacyjne, wokół których budowana będzie twoja narracja. Może to być edukacja, produkt, ciekawostki lub human story. Każdy z nich jest tak samo ważny? Rozłóż równomiernie komunikaty dotyczące każdego z filarów w swoim miesięcznym harmonogramie publikacji. Któryś z nich jest dla ciebie kluczowy? Komunikuj go z większą częstotliwością. Bo o tym, że komunikację trzeba planować, chyba nie muszę cię przekonywać.

To teraz tylko inspirująca treść z dodatkiem chwytliwej grafiki lub wideo, równomierne rozłożenie postów na przestrzeni miesiąca – i gotowe.

Strategiczne podejście do komunikacji przyczynia się do jej prowadzenia w sposób:

  • celowy (właściwie zidentyfikowane cele),
  • skuteczny (cele są faktycznie realizowane),
  • efektywny (dostępne środki i zasoby są optymalnie wykorzystane).

Brzmi jak plan i przepis na sukces? No to do pracy. Powodzenia!

Inspirownik 6/6. Jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?

POBIERZ