Chcesz nagłośnić inicjatywę społeczną, zachęcić do pobierania aplikacji, rozpowszechnić wyniki ważnych badań i wpadasz na pomysł, by zrobić to z pomocą influncerów_ek? Props od nas! Kampanie z udziałem influencerów_ek są już od dłuższego czasu stałym elementem strategii promocyjnych w Polsce i na świecie. Ale czy wiesz, jak przeprowadzić taką współpracę, by osiągnąć wyznaczone cele i nie złamać prawa. Przejdźmy przez to razem – przedstawiamy kilka tipów, które (mamy nadzieję) rozwieją Twoje wątpliwości i obawy.
Kto to influencer_ka?
Zacznijmy od wyjaśnienia, kim jest influencer_ka. To twórca_czyni contentu, który_a wywiera wpływ (od ang. „influence”) na jego_jej grupę odbiorców. Działalność influencera_ki nie musi być zarejestrowana – taka osoba działa we własnym imieniu. Influencer_ka aktywnie prowadzi konta w social mediach (może być to profil na Instagramie, TikToku, YouTubie) lub własny blog – autorski sposób komunikacji sprawia, że influencer_ka BUDUJE ZAUFANIE wśród obserwujących.
Influencerów_ki można podzielić na trzy główne grupy:
- Mikro-influencerów, czyli osoby z zasięgiem od 10 tys. do 50 tys. obserwatorów. Może się wydawać, że takie liczby nie zachęcają do współpracy, jednak to właśnie mikro-influencerzy mogą być bardziej skuteczni niż szeroko rozumiane gwiazdy social mediów, gdyż to właśnie ich widownia jest bardziej zaangażowana.
- Makro-influencerów (od 50 tys. do 200 tys. obserwatorów), czyli m.in. blogerów, youtuberów, naukowców. Przykładem jest Billie Sparrow, youtuberka, która zajmuje się m.in. językiem migowym.
- Mega-influencerów (od 200 tys. obserwatorów), czyli np. szeroko rozumianych celebrytów, aktorów, artystów, sportowców (i nie tylko). Przykładem polskiego mega-influencera jest Ewa Chodakowska, trenerka fitness.
Dlaczego warto
Możesz zastanawiać się, czy aby na pewno jest to dobry pomysł, by zaczynać działania z influencerami_kami. Odpowiadamy, że tak i nawet wiemy, jak przekonać również Ciebie:
- Twoja Fundacja/Organizacja może zaistnieć w nowych grupach docelowych (do których byłoby np. trudno dotrzeć w inny sposób), wzbudzić zaufanie do Twoich działań i zbudować potencjalne zaangażowanie.
- To rzucenie nowego światła na Twoje inicjatywy, tak jakby powiew świeżości – influencer_ka może zauważyć w Twojej inicjatywie wartość, których Ty nie widzisz, albo pokaże ją w sposób, na który sam_a byś nie wpadł_a.
- Pokazujesz ludzką twarz tych, którzy Cię wspierają i Ci ufają.
A to nie koniec!
Jak zacząć współpracę
Teraz czujesz, że pomysł z nawiązaniem takiej współpracy to strzał w dziesiątkę, ale nie wiesz jak zacząć ten cały „proces”? Bez obaw – zacznijmy od początku.
- Wybierz takich_e influencerów_ki, którzy_re są dopasowani_e do tematu/problemu kampanii – jeśli chcesz mówić o biegu charytatywnym, warto byłoby sprawdzić np. profile, którym sport „nie jest obcy”.
- Sprawdź, z jakimi innymi podmiotami współpracuje dana osoba – czy charakter tych współprac nie kłóci się z Twoimi celami i wartościami?
- Zobacz, czy odbiorcy danego konta wykazują zaangażowanie względem publikacji influencera_ki i czy są to reakcje pozytywne według Ciebie.
Masz poczucie, że wszystkie te punkty są zaopiekowane. Świetnie, zatem do dzieła!
- Czas na przygotowanie pierwszej wiadomości. Sugerujemy, by z influencerami_kami kontaktować się przez mail. Skrzynki (np. IG) tych osób są mocno przepełnione wiadomościami fanów_ek, więc Twoje zapytanie może nie zostać odczytanie. Poza tym mail to komunikator bardziej profesjonalny. W treści przedstaw swoją Fundację/produkt/temat akcji, zaproponuj zakres współpracy (np. 1 post na IG i 2 IG Stories) oraz poinformuj o Twoim budżecie lub zapytaj o wycenę takiego świadczenia. Pamiętaj, by doprecyzować, czy to kwota netto, czy brutto.
- Jeśli influencer_ka będzie zaintersowany_a, przekaż przygotowany wcześniej brief, czyli opis wartości produktu, który powinien zostać zaprezentowany, adres strony internetowej Twojej organizacji i termin realizacji zadania.
- Jeśli chodzi o wykonanie, pozostaw pole do popisu influencerowi_ce. On_a najlepiej zna swoją społeczność i wie, jakie komunikaty do niej przemawiają, a jakie odpychają. Oczywiście normalną praktyką jest dostarczanie materiałów do wcześniejszej akceptacji.
Ile powinna kosztować współpraca z influencerem_ką
Część influencerów_ek podejmuje działania pro bono, ale zalecamy wygospodarowanie budżetu na współpracę komercyjną. Dla niektórych z nich to główne źródło dochodu i traktują takie działania bardzo poważnie. Przy planowaniu budżetu, który chcesz przeznaczyć na to działanie, zwróć uwagę na takie kwestie:
- Zawsze droższy będzie content i konta o tematyce specjalistycznej, eksperckiej, wąskotorowej, a tańsze konta o charakterze lifestylowym. Jeszcze inaczej należy traktować konta osób znanych, tzw. gwiazd. O wysokości kwoty powinno zdecydować w dużym stopniu to, jak angażuje swoją społeczność twórca_czyni, ile wywołuje interakcji.
- Stawki influencerów_ek inaczej wyglądają na YouTubie, inaczej na TikToku i Instagramie. Najdroższym medium jest YouTube, ponieważ ten format jest długi. Na Instagramie czy TikToku materiały są krótkie, stworzone tak, żeby przykuć uwagę odbiorców_czyń. Dłuższy i bardziej zaawansowany format = wyższa stawka.
- Influencerzy_ki często proponują ceny na podstawie swoich dotychczasowych doświadczeń, liczby odbiorców i ich zaangażowania.
Nie zapomnij być fair wobec prawa
Pamiętaj o tym, że publikowane materiały w ramach takiej współpracy muszą być w odpowiedni sposób oznaczone. Inaczej przypomni o tym poirytowana społeczność wybranego influencera_ki lub… UOKiK, który niedawno zapowiedział weryfikację profili pod kątem odpowiednich oznaczeń, uznając ich brak za nieuczciwą względem konsumentów praktykę.
Poniżej najnowsze wytyczne UOKiK:
- Oznaczenie o reklamie musi być umieszczone na samym początku wpisu.
- Oznaczenie musi być czytelne, zrozumiałe (opisane w sposób jednoznaczny, sam hasztag #wspólpraca jest niewystarczający, należy używać #reklama, #postsponsorowany).
- Przy podpisywaniu umowy z influncerem_ką musimy dopilnować tego, by influencer_ka został_a poinformowana o tym, że ma oznaczyć współpracę.
Wyciągaj wnioski i działaj dalej!
Po realizacji umówionych świadczeń sprawdź wyniki. Możesz poprosić influencera_kę, by przesłał_a Ci screeny z wynikami swoich działań (np. liczba wyświetleń Stories). Na tej podstawie możesz wyciągać wnioski na przyszłość.
Cóż… To koniec wspólnej podróży po zagadkach związanych ze współpracą z influencerami_kami. Mamy nadzieję, że ta pigułka wiedzy odpowiedziała na Twoje dotychczasowe pytania. A gdyby pojawiły się inne – zapraszamy do kontaktu 🙂 Trzymamy kciuki, powodzenia!
(autorzy i autorki: Zespół Propsy PR)