Jakich ekspertów lubią media? – Propsy PR – pierwsza w Polsce agencja PR dla NGO i projektów społecznych

Tekst informacyjny, publicystyczny, a nawet felieton. Autor każdego z nich, w celu wzbogacenia swojego materiału, może wykorzystać w nim wypowiedź ekspercką, dzięki czemu merytorycznie ją wzbogaci. Fakty, dane, liczby, statystyki, doświadczenie czy studia przypadku – to wartościowe elementy każdego materiału prasowego. A przecież ludzie NGO to kopalnia wiedzy. Dobrze jest więc się nią dzielić. Jednak, żeby zostać zacytowanym przez dziennikarza, warto wiedzieć, co zrobić, żeby dziennikarz chciał jeszcze z tego cytatu skorzystać. Oczywiście jeśli przebędziemy już najtrudniejszą drogę przed rozmową z dziennikarzem, czyli nawiążemy z nim kontakt i zainteresujemy go danym tematem lub ekspertem.

Czas razy trzy

Tego zasobu dziennikarze nie mają nigdy. I trzeba się z tym pogodzić, ponieważ tak wygląda specyfika ich pracy. Wszystko czego potrzebują, bardzo często jest na tzw. wczoraj. Dlatego dziennikarze lubią ekspertów, którzy nie marnują ich czasu, a jeszcze bardziej tych, którzy pozwolą im w jakiś sposób ten czas jeszcze zaoszczędzić. Jeśli spóźnisz się na spotkanie z dziennikarzem, z odesłaniem komentarza czy z wejściem na antenę, musisz zdawać sobie sprawę, że prawdopodobieństwo kolejnej współpracy z nim zdecydowanie spadnie.

Media lubią też ekspertów, którzy w ramach swoich możliwości, mogliby być dostępni tu i teraz albo chociaż zaraz. Dlaczego? Patrz wyżej – znów może brakować im czasu. Jeśli dziennikarz będzie wiedział, że może liczyć na twój komentarz telefoniczny w ciągu najbliższych godzin, w większości przypadków jeszcze przez ten czas na ciebie poczeka. Jeśli odmówisz mu tej dostępności, niestety zacznie szukać innego eksperta.

Dlatego właśnie szybkość reakcji eksperta ma bardzo duże znaczenie w jego medialnej prezentacji. Im częściej będziesz w stanie być dla dziennikarza dostępny w miarę możliwości jak najszybciej, tym chętniej będzie on korzystał z twojej wiedzy. Oczywiście zdarzają się też sytuacje, w których dziennikarze zdają sobie też sprawę z dużej wartości jaką możesz im dać w ich materiale, dlatego w szczególnych przypadkach będą w stanie na ciebie zaczekać. Jednak nie będzie zdarzać się to często, więc jeśli mimo swoich planów i zobowiązań, jesteś w stanie od razu poświęcić dziennikarzowi 10 minut – zrób to! Dla swojej i jego korzyści. Bo o to chodzi w tej relacji, żeby zarówno ekspert jak i dziennikarz, byli z tego kontaktu zadowoleni.

Nie obrażaj się za jedną wpadkę

Nagłe zmiany wydawcy dziennikarza lub presja czasu z jaką mierzy się w swojej pracy, powodują czasem, że nie może on w danym momencie wykorzystać twojego komentarza. Zdarza się też, że musi z przykrością odwołać spotkanie z Tobą albo niestety popełni merytoryczny błąd w twoim komentarzu. Każdemu może się to zdarzyć, dlatego jeśli chcesz podtrzymać dobre relacje z dziennikarzami, nie obrażaj się za to na niego. Dobrze też jeśli eksperci korzystają z usług specjalistów do kontaktu z mediami, którzy mogą je prostować oraz uczulać dziennikarzy, by tego typu zdarzeń unikać. Jeśli natomiast takie sytuacje się powtarzają, powiedz o nich swojemu specjaliście ds. PR. On już będzie wiedział, jak ten problem rozwiązać.

Mów ludzkim głosem,…

Pamiętaj, że jak mówisz coś dziennikarzowi, tak naprawdę mówisz to do odbiorców jego medium. Ty jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, ale zdecydowana większość czytelników czy telewidzów raczej już nie. Mów fachowo o tym, na czym się znasz, ale używaj prostego języka, tak żeby jak najwięcej osób mogło zrozumieć twój przekaz. Im czytelniej się wypowiadasz, tym cenniejszy będziesz dla danej redakcji, a tym samym lepiej też dotrzesz do odbiorców.

… ale jeśli jesteś w stanie, mów też barwnie i krótko.

Poza tym, że wypowiadasz się już zrozumiale, musisz jeszcze wiedzieć, że dziennikarze lubią też ekspertów, którzy mimo to opowiadają w błyskotliwy sposób, celnie formułują swoje wypowiedzi, używają efektownych porównań lub mają jakieś świeże spojrzenie na daną sprawę. Istotna jest też zwięzłość twoich wypowiedzi. Jeśli będziesz rozwodził się nad jednym pytaniem kilkanaście minut, dziennikarz ci przerwie. Dlaczego? Wróć do pierwszych trzech akapitów.

Pamiętaj, że z twojej całej wypowiedzi, dziennikarz prasowy często może wybrać tylko kilka zdań. Jeśli materiał jest do radia czy telewizji, twojej wypowiedzi może być w nim jeszcze mniej, ze względu na brak miejsca. Program telewizyjny, audycja radiowa, artykuł – każde z nich jest ograniczone albo w czasie, albo w miejscu. Dlatego staraj się przekazywać swoją wiedzę w jak najkrótszy i zwięzły sposób. Zwiększasz wtedy prawdopodobieństwo, że w materiale znajdzie się właśnie ta wypowiedź, na której i tobie zależy. Gdy będziesz swoją odpowiedź przeciągał w nieskończoność, dokładasz też pracy dziennikarzowi, który będzie musiał poświęcić czas, żeby z całej tej wypowiedzi wybrać jakąś esencję. Wtedy może już wybrać niekoniecznie to, na czym tobie w tej wypowiedzi najbardziej zależało.

photo credit: stevebustin Media interview via photopin (license)

Chcesz się dowiedzieć, jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?

Pobierz bezpłatny Inspirownik